Första spadtaget på Färgsorteringen

Första spadtaget vid färgsorteringen

Tillsammans med Eskilstuna Energi och Miljö AB:s styrelse och medarbetare har vi nu markerat starten på ett av deras största projekt någonsin inom återvinning: ombyggnationen av färgsorteringsanläggningen på Lilla Nyby.

– Färgsorteringen infördes för 15 år sedan och var den första i Sverige för förpackningar och mat i hemmet. Nu har andra hakat på och det kom en lag för insamlingssystem under 2025. Här blir lokalen nästan dubbelt så stor och automatiserad, i en ännu bättre arbetsmiljö, säger Kent Briby som är affärsområdeschef Återvinning hos EEM och lyfter att det funnits många fördelar med arbetsformen för projektet:

– Att göra detta i en totalentreprenad i partnering med Tuna har fungerat jättebra i projekteringen samt när vi valt underentreprenörer. Det känns väldigt bra.

Jonas Lundin, vd Tuna Entreprenad, instämmer:
– Vi tycker också att det känns superkul och tackar för förtroendet. Att göra detta i samverkan innebär att vi kom in redan i ett tidigt skede i projekteringen, vilket är perfekt för en komplex anläggning. Vi har sett det som en gemensam organisation och hittat rätt tillsammans. Det har funkat kanon.

Styrelseordförande för EEM, Åsa Kullgren (S), tog det första symboliska spadtaget med en färggrann spade.
– Ni har sett färgerna förut. Då kör vi helt enkelt!

Tillsammans bygger vi vardagen som vi älskar att bo i. Vi ser fram emot att jobba i projektet och färdigställandet i slutet av 2026.

Göran Nyström som är projektchef på Tuna Entreprenad står vid det som kallas finsorteringen och pekar mot befintliga byggnaden.
– Där inne finns den optiska sorteringen, och här där vi står bygger vi den nya delen som kommer att docka ihop med den gamla – för att processen ska kunna snurra hela vägen.

Både bygg och anläggning från Tuna är involverade.
– Nu har Stålpålning Mälardalen varit här och pålat, och vi river inomhus. EEM har återbrukat delar av maskinutrustningen och vi ser över vad vi kan använda. Närmast är annars fundament, sedan kommer stomme resas och golvet gjutas inne. Därefter är det dags att plocka in processen, som är speciell och i en stor hall.

Den nya delen gör att anläggningen nästan blir dubbelt så stor.
– Det känns kul att gå från fas 1 till fas 2 som är produktion, efter att vi tillsammans tagit ett första symboliskt spadtag. Projekteringen har fungerat bra med en aktiv beställare. Samarbetet har fungerat jättebra. Genom arbetsformen partnering har vi alla bidragit: EEM kring processen och vi kring byggnationen. Alla drog åt samma håll för en optimal anläggning. Detta effektiviserar för dem och de ser såklart fram emot att öppna och köra igen. Det har varit roligt att få vara en del av detta, fortsätter Göran.

Lars-Olov, arbetsledare inom anläggning på Tuna, säger att de efter invigningen var dags att grusa av.
– Grundläggning innan vi kan gjuta! Nu ska det flyta på. Vi får tänka på flera delar som transportband, men vi jobbar på tillsammans och det går bra.

Fler nyheter