Studiebesök vid Kälby gruppboende
Hur kan vi lagra sommarens solvärme – och använda den mitt i vintern? Vid studiebesöket gällande energilagringssystemet ASES vid Kälby gruppboende, som vi på Tuna bygger, gavs en konkret inblick i hur tekniken fungerar samt effekter och möjligheter för framtidens energisystem.
– Sandenergilager i praktiken. Riktigt spännande, berättar projektchef Matilda Thorslund från Tuna Entreprenad.
Tekniken bygger på att solvärme samlas in under vår och sommar, sedan lagras i ett isolerat lager av stenmjöl i marken. När energibehovet ökar under vintern hämtas värmen upp med hjälp av en värmepump. Lagret värms successivt upp under sommaren och når sin högsta temperatur i början av hösten. Därefter används energin under vinterhalvåret, innan cykeln startar om på våren.